Mentorilta saa vertaistukea ja uutta näkökulmaa

Yrittäjä ojentaa auttavan käden toiselle Satakunnan Yrittäjien mentorisi.fi palvelussa.

Markkinointi ja myynti, työhyvinvointi, henkinen jaksaminen, kansainvälistyminen, brändäys ja ihmisten johtaminen. Siinä aihealueita, joihin on eniten haettu apua mentoreilta Satakunnan Yrittäjien mentorisi.fi palvelusta. Mentoripalveluun on turvauduttu myös hyvin arkaluonteisissa  ja vaikeissakin tilanteissa.

Mentorisi.fi sivusto julkaistiin alkuvuodesta 2017. Heti ensimmäisen viikon aikana mentoreille satoi yhteydenottoja runsain määrin.

Heidän joukossaan oli myös viestintätoimisto Kumppania Oy:n toimitusjohtaja Leena Roskala. Hän on saanut keskustella mentoroitaviensa kanssa paljon brändäämisestä ja oman tarinan kertomisesta. Yhdessä on pohdittu, miten välittää markkinoinnissa se sama rakkaus tekemiseen, mikä yrittäjällä itsellään on.

– Tyypillisesti palvelu tai tuote on hyvin uniikki, mutta yrittäjän itsensä on vaikeaa nähdä, mitä asioita markkinoinnissa kannattaisi korostaa. Voi myös olla, että vaatimattomuuttaan yrittäjä ei ymmärrä, miten hienoja jotkut yksityiskohdat ovat toisten silmissä. Ne ovat hänelle niin itsestään selviä juttuja, Leena kuvailee.

Markkinointitoimisto Snuup Oy:n markkinointipäällikkö ja osakas Tiina Salminen on saanut vastailla erityisesti sosiaalista mediaa koskeviin kysymyksiin. Some onkin mentorisi.fi -palvelun haetuin aihealue. Tiina on keskustellut yrittäjien kanssa esimerkiksi siitä,  mitä someen voi laittaa ja miten löytää sekä puhutella omaa kohderyhmäänsä siellä.

– Sosiaalinen media kehittyy jatkuvasti niin kovaa vauhtia, että siinä on ammattilaisenkin vaikea pysyä mukana. Viime vuosina on markkinoitu paljon kuvilla, ja tällä hetkellä käytetään runsaasti liikkuvaa kuvaa, Tiina kertoo.

Hän jatkaa, että sosiaalisen median käytöstä on tullut niin yleistä myös työn ulkopuolella, että monesta tuntuu nololta tunnustaa, ettei osaa käyttää sitä.

– Se ei kuitenkaan saisi olla noloa. Avun pyytäminen tarkoittaa sitä, että haluaa kehittää omaa liiketoimintaansa, ja se on aina positiivinen asia, Tiina painottaa.

Tiina ja Leena ovat tavanneet mentoroitaviaan rennoissa tunnelmissa työpaikalla, kahvilla tai jopa lenkillä. Naiset ovat yhtä mieltä siitä, että mentorina oleminen antaa enemmän kuin ottaa. Mentoroitavan inspiraatio ja intohimo omaan tekemiseen tarttuvat itseenkin, ja erilaisten tilanteiden pohtimisesta saa uusia ideoita omaan toimintaan.

Tällä hetkellä mentorisi.fi palvelusta löytyy yli 50 mentoria. Palvelusta vastaava Kati Mäenpää kertoo, että mentoripalvelu poikkeaa Yrityskummi-toiminnasta siinä, että yrittäjä voi olla itse suoraan yhteydessä valitsemaansa mentoriin ja sopia tapaamisesta. Kirjallista mentorointisopimusta ei tehdä, vaan yrittäjä ja mentori voivat tavata niin monta kertaa, kuin katsovat tarpeelliseksi.

Tiina ja Leena kertovat molemmat saaneensa matkan varrella niin paljon apua ja oppia toisilta, etteivät keksi yhtään syytä, mikseivät laittaisi hyvää kiertämään.

– Eräs ystäväni kiteytti hyvin, että kun antaa omat ajatuksensa kymmenelle, saa itse kymmenet ajatukset takaisin. Se on aika hyvä vaihtokauppa, Leena toteaa.

Tiina jatkaa, että Porin kokoisessa kaupungissa ei kenenkään tarvitse yrittää yksin, sillä henkistä tukea ja verkostoja on saatavilla.

– Yrittäjän elämän ei pidä olla enää yksinäistä, vaan täytyy uskaltaa hakea siihen apua, hän sanoo.

Kirjoittaja: Pauliina Vilpakka

Teksti julkaistu aiemmin Satakunnan Yrittäjä -lehdessä 5/2019